Kuidas kauem noor püsida

Kuigi inimesele on geneetiliselt garanteeritud 120 eluaastat, jääb tegelik eluiga tunduvalt lühemaks. Jaapanlased elavad keskmiselt 79aastaseks, austraallased, kreeklased, kanadalased ja rootslased 78, sakslased ja ameeriklased 76. Venelaste ja türklaste keskmine eluiga on 67 aastat ning nigeerlastel ja somaallastel vaid 47.

Rahvusvaheline arstide grupp töötas välja mõned lihtsad reeglid, mida järgides inimese eluiga võib veidike pikeneda ja elukvaliteet paraneda.

*** Ärge sööge liiga palju. Süüa tuleb mõistlikult, mitte liiga palju ega ka liiga vähe. Tavapärase 2500 kcal asemel aitab ka 1500 kcal. Nii saavad keharakud aktiivsemad olla ja rohkem tööd teha. Rakud uuenevad kiiremini ja tänu sellele muutub organism haigustele vähem vastuvõtlikuks.

*** Toiduvalik peab vastama vanusele. 30aastastel naistel ilmuvad kortsud hiljem, kui nad söövad regulaarselt maksa ja pähkleid. Üle 40aastastele on kasulik beetakarotiin, 50aastastel hoiab kaltsium luud ning magneesium südame korras. Meestele üle 40 on vajalik seleen, mida leidub juustus ja neerudes. Seleen aitab maandada stressi. 50aastastel on kasulik kala süüa, mis hoiab korras südant ja veresoonkonda.

*** Püüdke leida enda vanusele sobiv töö. Töötamine aitab kauem noor püsida, nii kinnitavad prantslased. Need, kes ei tööta, näevad viis aastat vanemad välja. Sotsioloogide arvates aitavad mõned ametid nooremad püsida — nagu näiteks dirigent, filosoof, kunstnik ja vaimulik.

*** Leidke endale elukaaslane. Armastus ja hellus on parimad vananemisvastased vahendid. Seksuaalvahekorra ajal toodab organism endorfiini, mis aitab tugevdada immuunsüsteemi.

*** Liikuge! Kasvõi ainult kaheksagi minutit spordiga tegelemist aitab pikendada eluiga.

*** Hingake sügavalt. Sügav hingamine, mille käigus kasutatakse kogu oma diafragmat, on üks efektiivsemaid lõõgastusmeetodeid. See aeglustab südametegevust, hingamissagedust ja alandab vererõhku. Võib ka lausa hinge kinni hoida: kui aju ei saa juurde uut hapnikku, muutub ta uniseks.

*** Magage jahedas toas. On tõestatud, et 17-18kraadises toas magades jääme kauem nooremaks. Ning tingimata jahuta ja õhuta oma tuba. Uni tuleb märksa paremini jahedas ruumis kui liigkuumas, sest kehatemperatuur peab magamise ajaks veidi langema. Uuringud on ka näidanud, et lisaks unetusele põhjustab palav tuba hirmuunenägusid. Kaheksa tundi und hoiab sind vormis, aitab kehal taastuda, uueneda ja vabaneda mürkainetest. Parima une toob igaõhtune lõdvestumine. Selleks poe enne voodisseminekut sooja lõhnavanni ning maga jahedas ja pimedas toas.

Triin Lohu, Terviseleht
Delfi.ee

Allikas: Eesti Tarbijakaitse Liit

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga