Soja – tere tulemast toidulauale

Sojaubade turvalisel tarbimisel on pikk ajalugu, mis ulatub 11. sajandisse enne meie ajastu algust. Sojatooted on paljude inimeste tähtis toiduosa ning soja on saanud tänu temas leiduvatele toitainetele ja tervist edendavatele omadustele taimetoitlaste ja toortoiduliste poolehoiu osaliseks.

Eesti oma kodumaine sojaoa sordiseeme on Jõgeva Sordiaretusinstituudis plaanis valmis saada juba aastaks 2012.

Mis teeb soja nii eriliseks toiduaineks?

Soja on väga valgurikas ja tema aminohappeline koostis on suhteliselt lähedane loomsetele valkudele.

Toetudes Valio poolt läbiviidud uuringutele on Eestis ligi 100 000 inimest, kes ei talu lehmapiima. Sojaubadest valmistatud sojapiim on nendele asendamatuks alternatiiviks. Sojapiim on kergesti seeditav, aitab suurendada jõudu ja võimaldab rohkem lihasenergiat dieedi ajal.

Sojatooted on raviomadustega – neil on kolesterooli langetav toime. Nad kaitsevad aju, aeglustades selle vananemise protsesse.

Sojal on peavalu ja põletikulisi protsesse vähendav toime.

Taimetoitlastele on sojapiim heaks valgu ja rasva allikaks.

Sojaubades sisalduv rasv kujutab endast inimorganismi jaoks väärtuslikku õli, mis mitmest aspektist on sarnane oliiviõliga – madal küllastatud rasvhapete ja kõrge oleiinhappe sisaldus ning suhteliselt hea asendamatute rasvhapete – linool ja alfa-linoleenhappe vahekord.

Alfa-linoleenhappe sisaldus sojas aitab kaasa luude tugevuse tagamisele, soodustades kaltsiumi püsimist luudes.

Sojaubades leiduv õli on kõrge bioloogilise aktiivsusega, millest inimene omastab kuni 98%. Õlis leidub rohkesti letsitiini, mille vaegus toidus võib põhjustada rasvumise kiirenemist ja kolesterooli taseme tõusu, aga ka mälu ja ajutöö probleeme.

Sojas on suhteliselt vähe süsivesikuid, mis teeb soja asendamatuks toiduaineks diabeetikule ja tänuväärseks ka kaalujälgijale ning tsöliaakia puhul.

Sojas on arvestatavalt ka kiudaineid, mis koos rikkaliku valgu ja rasvaga annavad pikemaks ajaks täiskõhutunde, võimaldades sel moel kaalu langetada.

Toitumisteadlased soovitavad päevas tarvitada 100-300g sojapiima või sojapiimatooteid. Sojapiima väärtuslikud toitained ringlevad organismis 24-36 tundi.

Sojatoodete regulaarne söömine:

* alandab märgatavalt vere kolestoroolisisaldust
* parandab südametegevust
* mõjub arterite seinu tugevdavalt ja puhastavalt
* soodustab seedimist
* lagundab sapikive ja aitab ära hoida uute kivide teket
* reguleerib veresuhkru sisaldust ja insuliini tootmist
* vähendab vähki haigestumise ohtu
* menopausis korvab edukalt looduslikke östrogeene
* aitab ära hoida osteoporoosi;
* seob ja viib välja mürkaineid:
* tugevdab närvisüsteemi
* sisaldab heas vahekorras omega-3 ja omega-6 rasvhappeid.

Sojauba sisaldab keskmiselt:

Valku 28-45%
Taimset rasva 16-23%
Süsivesikuid 14-20%
Toorkiudu 5-9%
Mineraale 3-6%

Soja ja GMO

Maailmas on piirkondi, kus kasvatatakse geneetiliselt muundatud sojat ja piirkondi, kus mitte. Näiteks Kanada on tuntud oma GMO vastasusega samas tema naaber USA eksperimenteerib geneetiliselt muundatud toiduainetega palju.

Reeglina geneetiliselt muundatud soja inimtoiduks ei tarvitata. Euroopa Liidus on kehtestatud selged reeglid – kui toode on tehtud GMO sojast, tuleb see pakendil ära märkida. Seega: kui pakendil ei ole GMO kohta märget, on tegu geneetiliselt muundamata sojaga. See puudutab kõiki toidutooteid nagu mais, teraviljad jne.

Loe lähemalt:
Soja blogi
Soja toitude retseptid
Eesti Sojaliit

Sojapood.ee

Vasta kolmele lihtsale küsimusele ja võida ultramoodne 7 tollise ekraaniga kaasaskantav tahvelarvuti.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga